Haber

Karaismailoğlu: Hareketlilik merkezlerinin ilk somut örneklerini İstanbul ve Ankara’da hayata geçireceğiz

Erdi DEMİR/ Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, “Bakanlık olarak hareketlilik merkezlerinin ilk somut örneklerini İstanbul ve Ankara’da hayata geçireceğiz” dedi.

Karaismailoğlu, Yıldız Teknik Üniversitesi’nde (YTÜ) “Sürdürülebilir ve Akıllı Hareketlilik Eylem Planı” projesi sunum törenine katıldı.

Çevreci politikaların izlendiğini belirten Karaismailoğlu, “Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı olarak ‘küresel bir lojistik süper güç olma’ ve ‘bir olma’ hedefimiz doğrultusunda Türkiye Yüzyılı ile yeni bir tarihi başlangıca hazırlanıyoruz. 700 bine yakın çalışma arkadaşımızla, bir köşede 5 bine yakın şantiyemizde ve hizmet noktamızda büyük emek vererek gerçekleştirdiğimiz yatırımlarımızı; bütüncül gelişim ve “Ulaştırma 2053 vizyonu” çerçevesinde mobilite, lojistik ve dijitalleşme. Bugün geleceği tasarlarken teknolojideki gelişmeleri ve küresel trendleri dikkate alıyor, dünyadaki gelişmeleri yakından takip ediyoruz. Bu kapsamda; bugün tanıtım toplantımızı gerçekleştirdiğimiz “Sürdürülebilir ve Akıllı Mobilite Stratejisi ve Eylem Planı” çalışması ve “Mobility Center Tasarım Rehberi” olan “Mobility Center Design Guide” bu çalışmanın çıktıları ve Sürdürülebilir ve Akıllı Mobilite Endeksi ile ilgili diğer çalışmalar bu vizyonun ürünleridir. Taşımacılığın dış etkilerinin en aza indirilmesi günümüzde taşımacılık alanında karar vericilerin temel ve ortak hedefidir. Bu hedefe ulaşmak için ulaşımda odak alanlarına baktığımızda ise öne çıkan 5 kavram “dekarbonizasyon”, “elektriklendirme”, “güvenlik”, “dijitalleşme” ve “erişilebilirlik”. Bilindiği üzere Avrupa Komitesi Aralık 2019’da Avrupa Yeşil Mutabakatını açıklamıştır. Bu anlaşma temel olarak 2030 yılına kadar Avrupa kıtasında ulaşım kaynaklı karbon emisyonlarını yüzde 50 oranında azaltmayı ve 2019 yılına kadar ‘0’ karbon emisyonu hedefine ulaşmayı hedeflemektedir. 2050. Küresel ekonomideki güç dengelerini etkileyecek bu ve benzeri uygulamaları Türkiye olarak her zaman yakından takip ediyoruz. Bu nedenle ‘Sürdürülebilir ve Akıllı Ulaşım Stratejisi ve Eylem Planımız’da; Sürdürülebilir ve akıllı ulaşımın geliştirilmesi, yeşil deniz ve yeşil liman uygulamaları, demiryolu taşımacılığı, yakıt tüketimi ve emisyonların azaltılması, mikro mobilite araçlarının kullanımının yaygınlaştırılması hedeflerini dahil ettik.

Demiryollarının önemine dikkat çeken Karaismailoğlu, “Türkiye olarak belirlediğimiz bu yeşil dönüşüm vizyonunda demiryollarının yeri oldukça değerli. Ulusal düzeyde yaptığımız demiryolu yatırımları, birbirinden değerli otoyol, havayolu ve iletişim projeleri ülkemizi Türkiye’ye kazandırıyor.” ulaşımda bütünsel gelişime ve sürdürülebilirliğe değerli katkılar sunarak, “2003 yılından bu yana 346,6 milyar liralık demiryollarına yatırım yaptık ve şehir içi ulaşımda raylı sistem yatırımlarımıza devam ettik. Yani Türkiye’yi yeniden demir ağlarla sardık” dedi.

“FOSİL YAKITLI ARAÇLARI KENTSEL ÇEVREDEN ÇIKARMAK İÇİN ÇALIŞMALARIMIZA DEVAM EDİYORUZ” Fosil yakıtlı araçların kademeli olarak kaldırılacağını belirten Karaismailoğlu, “Uygun şarj altyapısının geliştirilmesi için Elektrikli Araç Şarj İstasyonlarının Yerinin Belirlenmesi ve Simülasyon Programının Kurulması petrol ve sera gazı emisyonlarına olan bağımlılığın azaltılmasına katkı sağlayacak elektrikli araçlar için. ülke bu araçların kullanım alanlarını genişletti.Mesela kargo taşımacılığında bakanlık olarak değerli bir adım attık.PTT e-scooter araçlarla teslimatlarını yapmaya başladı.Bu araçlar hem 7-8 kat çevre dostu ve düşük işletme maliyeti özelliği ile diğer fosil yakıtlı araçlara göre daha düşük. Bu bilinçle e-scooter sayısı PTT’de kullanılan PTT’ler ise Ağustos 2022 itibariyle hep artıyor. Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti ile 500 olan sayı Aralık 2022’de 700’e ulaştı.

MERKEZLERİN İLK BETON ÖRNEKLERİNİ İSTANBUL VE ANKARA’DA UYGULAYACAĞIZ”

Projenin kentsel yatırımlarda dikkate alınacağını ifade eden Karaismailoğlu, “Sürdürülebilir ve Akıllı Ulaşım Stratejisi ve Eylem Planı yönetilebilirlikten emniyet ve güvenliğe, teknolojiden finansal yönetime, çevresel sürdürülebilirliğe kadar geniş bir perspektifle ele alınmıştır. erişilebilirlik, mobilite, lojistik ve dijitalleşme vizyonu odağında, bu kapsamda Bakanlığımızın mobilite alanındaki geleceğe yönelik yol haritası ve ana odak alanları, Türkiye genelinde tüm ulaşım türlerini kapsayacak şekilde belirlenmiştir. Yıldız Teknik Üniversitesi iş birliği ile yürüttüğümüz çalışma kapsamında sürdürülebilir Akıllı Mobilite Endeksi (SAHİ) geliştirildi ve bu endeks ile şehirleri güzelleştirmeyi hedefliyoruz. Kentsel yatırımlarımız, açık alanlar belirlenerek kentlerin mobilite hedefleriyle uyumlu hale getirilecek.Bu çalışma ile ortak vizyon ve yerel ve merkezi hedefler belirlendi. Böylece yönetişim yapısı güçlendirilecektir. Ayrıca kentsel hareketliliğe ilişkin veriler, tüm paydaşların dahil olacağı bir ekosistemde, yani hayata geçireceğimiz “Mobility Platform”da paylaşılacaktır. Bu platformda büyükşehir belediyelerinin Sürdürülebilir ve Akıllı Ulaşım Endeksi’nden aldığı puanlar açıklanacak ve endeks sonuçlarına göre belediyelerin durumu buradan takip edilecek. Ayrıca entegre hareketlilik yönetimi kapsamında ülkemiz için ulusal ve kentsel düzeyde tek ulaşım ağı yönetimine yönelik Mobility as a Service (MAAS) uygulama mimarisi çalışması yapılmıştır. Bu uygulama mimarisine uygun uygulama geliştirme çalışmalarımız devam etmektedir. Bu çalışmanın bir çıktısı olarak Yıldız Teknik Üniversitesi ile işbirliği içinde “Hareketlilik Merkezi Tasarım Rehberi” hazırlanmıştır. Bakanlık olarak hareketlilik merkezlerinin ilk somut örneklerini İstanbul ve Ankara’da hayata geçireceğiz. Sözlerime son vermeden önce Cumhurbaşkanımız Sayın Recep Tayyip Erdoğan’a ülkemizde akıllı ve çevreci ulaşım sistemlerinin kurulması ve geliştirilmesine gösterdiği yoğun ilgi, güçlendirme ve amaç belirlemedeki duyarlılığı için teşekkür etmek istiyorum.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

-
Başa dön tuşu